De levensduur van een 12v Li-Ion-batterij wordt vaak gemeten in cycli of het aantal keren dat u deze kunt opladen voordat deze zijn vermogen om op te laden verliest. Maar ook andere factoren zijn van invloed op de levensduur van een batterij, waaronder hoe warm of koud hij wordt. Een goed onderhouden batterij kan honderden cycli meegaan – zelfs duizenden! – maar als u niet goed voor uw lithium-ionbatterijen zorgt, zal hun levensduur aanzienlijk korter zijn.
De levensduur van 12 volt Li-ionbatterij
De levensduur van uw 12 Volt Li Ion Accu wordt bepaald door het aantal laadcycli dat deze ondergaat. Een typische batterij gaat 500 oplaadcycli mee, wat betekent dat je hem tussen de 300 en 500 keer kunt opladen voordat hij moet worden vervangen. Na dat punt beginnen ze hun capaciteit echter versneld te verliezen:
Maximaliseer de levensduur van de batterij
Om de levensduur van uw 12V Li-Ion accu te maximaliseren:
- Houd het koel. Als je een auto-accu gebruikt, zorg er dan voor dat deze niet te heet wordt in de zon of in een afgesloten ruimte zonder ventilatie wordt achtergelaten (zoals onder de motorkap). Een goede vuistregel is om uw auto indien mogelijk in de open lucht te parkeren, vooral tijdens de warme maanden.
- Laad het niet te veel op. Als je een intelligente oplader hebt voor je 12V Li-Ion accu, gebruik die dan! Dat apparaten automatisch stoppen met opladen zodra ze 100% capaciteit hebben bereikt en hervatten met opladen zodra er meer stroomreserves nodig zijn voor uw apparaat(en). Dat helpt schade door overladen te voorkomen, wat kan leiden tot een kortere levensduur en zelfs tot brandgevaar als het lang genoeg niet wordt gecontroleerd.
Een standaardoplader gebruiken en op een stopcontact aansluiten
Als u een standaardlader gebruikt en deze op een stopcontact aansluit, hangt de spanning van uw batterij af van hoeveel stroom uw stopcontact ontvangt. Als u een ander type oplader gebruikt (zoals zonnepanelen of windmolens) om uw 12V Li-Ion-accu op te laden, moet u weten hoeveel spanning ze leveren (en hoeveel stroom ze trekken). Gebruik het of verlies het. Als u uw apparaat langere tijd niet gebruikt (meer dan een week of twee), haal dan de batterij uit de behuizing en berg deze apart op. Dat voorkomt schade die kan ontstaan door overladen tijdens opslag.
Houd de batterij koel
- Bewaar de batterij op een koele plaats.
- Laat het alsjeblieft niet ‘s nachts in een auto of vrachtwagen liggen.
- Laat het a.u.b. niet in een hete garage staan.
- Laat het niet op een hete zolder liggen, vooral als er geen luchtcirculatie en isolatiemateriaal aanwezig is (zoals glasvezelmatten). Dat houdt warmte vast, veroorzaakt na verloop van tijd schade aan uw batterij en verkort de levensduur aanzienlijk!
- Stel uw 12V lithium-ionbatterij niet gedurende langere tijd bloot aan direct zonlicht; dit kan de cellen permanent beschadigen, waardoor de capaciteit en de algehele levensduur afnemen.
Laad uw batterij niet te veel op
U dient uw 12V Li-Ion accu altijd maximaal 24 uur aan de oplader te laten zitten. Overladen kan de batterij beschadigen en ervoor zorgen dat deze voortijdig uitvalt. Wanneer u uw 12V Li-Ion-batterij oplaadt, gebeuren er twee dingen: de eerste is dat ionen in de elektrolyt weer worden ontleed in metaaldeeltjes en andere verbindingen; bij dat proces komen elektronen vrij die vervolgens door een extern circuit (zoals een circuit dat uit draden bestaat) stromen naar een ander aansluitpunt dat is aangesloten op een elektrische belasting (zoals een apparaat). De tweede is dat sommige van diezelfde ionen recombineren met andere elementen in de cel, waardoor waterstofgas als bijproduct ontstaat; dat gas verhoogt de druk in cellen totdat ze een evenwicht bereiken met de atmosferische druk daarbuiten – dat veroorzaakt ventilatieopeningen bovenop de behuizing van elke cel zodat overtollig gas veilig kan ontsnappen zonder te exploderen!
Laat uw 12V lithium-ionbatterij niet te lang op een koude plaats liggen
Laat uw 12V lithium-ion batterij niet te lang op een koude plaats liggen; dit kan schade aan de cellen veroorzaken en hun capaciteit verminderen. Zorg ervoor dat u het niet te ver ontlaadt. Als u een externe accu gebruikt, zorg er dan voor dat u deze niet leeg laat lopen! De meeste 12V Li-Ion-accu’s zijn ontworpen voor gebruik binnen een bepaald bereik van vermogensniveaus (meestal tussen 40% en 80%). Als u onder of boven dat bereik komt, kunt u problemen verwachten zoals een kortere levensduur en schade aan uw apparaat(en). Hoe meer spanning u toepast op een 12V Li-Ion-accu, hoe sneller deze oplaadt. Als je echter te snel te veel spanning gebruikt (of je accu te lang aan een overladen lader laat zitten), kan dat schade veroorzaken waardoor de levensduur van je accu afneemt.
Het loskoppelen van de batterij voorkomt overladen en verlengt de levensduur
Bovendien voorkomt het loskoppelen van de accu overladen en verlengt het de levensduur als u uw auto voor langere tijd stalt (bijvoorbeeld tijdens de winterstop of tijdens de zomervakantie). De levensduur van de batterij wordt ook beïnvloed door de temperatuur; batterijen geven de voorkeur aan koelere klimaten boven warme klimaten en vice versa. Dus als u uw auto tijdens de wintermaanden in een inpandige garage of op een parkeerplaats stalt, overweeg dan om de accu los te koppelen voordat u dit doet om te voorkomen dat condens zich ophoopt op interne componenten (wat corrosie kan veroorzaken). Evenzo, als u uw auto de hele zomer buiten laat staan zonder de airconditioning uit te schakelen, is de kans groot dat er al wat schade is aangericht, maar zelfs als dat nog geen probleem is voor uw voertuig.
Ontkoppel de batterij wanneer deze niet in gebruik is
Als u uw accu niet gebruikt, kunt u deze het beste loskoppelen van de auto. Als u echter een batterijlader heeft en er een gebruikt, voorkomt het loskoppelen van de batterij overladen en verlengt u de levensduur.
Temperatuur
De levensduur van de batterij wordt ook beïnvloed door de temperatuur; batterijen geven de voorkeur aan koelere klimaten boven warme klimaten en vice versa. Dus als u uw auto tijdens de wintermaanden in een inpandige garage of op een parkeerplaats stalt, overweeg dan om de accu los te koppelen voordat u dit doet om te voorkomen dat condens zich ophoopt op interne componenten (wat corrosie kan veroorzaken). Evenzo, stel dat u uw auto de hele zomer buiten laat staan zonder de airconditioning uit te schakelen. In dat geval is de kans groot dat er al wat schade is aangericht, maar zelfs als dat nog geen probleem is voor uw voertuig, onthoud dan dat warmte de chemische reacties in batterijen versnelt, zodat ze sneller dan normaal achteruitgaan wanneer ze worden blootgesteld. elke dag direct in het zonlicht gedurende de zomermaanden in de aanloop naar het begin van de herfst, wanneer de temperatuur elke nacht weer onder de 26 graden Celsius daalt!
Volg die tips om uw batterij zo lang mogelijk gezond te houden
Volg deze tips om de levensduur van uw 12V Li-Ion-batterij te maximaliseren:
- Houd het koel. Bewaar uw auto op een koele plaats en laat hem niet langdurig in direct zonlicht staan. Als u in een gebied met hete zomers woont, overweeg dan om te investeren in een geïsoleerde hoes of deken voor uw voertuig.
- Laad de batterij niet te veel of te weinig op – dat kan de interne componenten beschadigen en de levensduur tot wel 50 procent verkorten! Gebruik een oplader die speciaal is ontworpen voor Li-Ion-accu’s; gebruik er geen voor loodzuuraccu’s, omdat dit permanente schade aan de cellen van uw apparaat zal veroorzaken.
- Ontkoppel wanneer niet in gebruik (of tijdens het opladen). Als u een ongebruikte 12V lithium-ionbatterij aangesloten laat op een oplader, veroorzaakt dit alleen maar onnodige slijtage aan de interne werking van beide apparaten – niet bepaald goed nieuws als u wilt dat ze allebei efficiënt werken wanneer dat nodig is!
Conclusion
De levensduur van een 12V Li-Ion-accu staat niet vast en kan worden verlengd als u goed voor uw accu zorgt. Door die tips op te volgen, kunt u ervoor zorgen dat uw voertuig jarenlang op de weg blijft
This Article Was First Published On!
Other Good Articles to Read |
Blogs-Nation |
Blogs-Peoples |
Bryan Smith Blogs |
intellect blogs |
the fault in our blogs |
oz forums |
recruitment blogs |
zet blogs |
id blogs |
Blog Studio legale |
blogs map |